Napsali o nás

Přečtěte si článek o naší společnosti z časopisu Focus.

Náš cíl - oříšky pro zdraví a po celý rok

Firma ALIKA a.s., je příkladem úspěšné rodinné firmy, která na domácím i zahraničním trhu působí již jedenáctý rok. Meziroční nárůst její produkce a tržeb představuje trvale nejméně patnáct procent! Chcete znát její začátky, historii a důvody, proč se jí dobře daří? Na otázky redakce odpovídala Ing. Jana Kremlová, výrobní ředitelka frmy Alika a.s.

 

Založili ji Ing. Jana Kremlová se svým manželem Pavlem Kremlou v březnu 1992. Původní záměr firmy bylo pouze pražení a balení kávy pro region Prostějov. S výrobou začali v říjnu 1992 s průměrným měsíčním obratem 80 000 Kč a bez zaměstnanců. Postupně byly přijaty dvě zaměstnankyně a sortiment se rozšířil o pražené arašídy. V roce 1994 se firma přestěhovala do nových prostorů do Čelechovic na Hané, kde byla v září 1994 spuštěna velkokapacitní linka na suché pražení arašídů již s 12 zaměstnanci.

 

O další rok později se firma logicky začala specializovat na rozšiřování nabídky o balené suché plody - pistácie, kešu, mandle, rozinky. Svoji expanzi budovala metodou postupných kroků a v roce 1996 odkoupila pozemky a budovy, ve kterých byla do této doby v pronájmu.

 

K významné produkci patří výroba privátních značek, kterých ALIKA pro obchodní řetězce v ČR vyrábí v současnosti 14.(!)


Po rekonstrukci výrobních a skladových prostor nakonec zbyly peníze i na novou administrativní část. Další rozšiřování objektu pokračovalo postavením dvou moderních skladů. V roce 1997 činil obrat firmy 55 mil. Kč. Připočtěte každý rok patnácti procentní nárůst a rázem vám nebude divné, že výrobky firmy mají pevné místo na domácím trhu. Také do zahraničí se vyvezlo asi 10 % produkce. Výroba byla rozšířena o kvalitativně nový postup pražení, tzv. americký způsob pražení v horké olejové lázni. Výrobky se prodávaly nejen v nezávislých maloobchodních prodejnách, ale i v obchodních sítích Makro ČR, pro kterou začala vyrábět privátní značku ARO. V té době mimořádně rostly také odběry zboží v Kauflandu. Oba tyto velké obchodní řetězce pozitivně ovlivnily známost a oblibu kvalitního zboží z čelechovické pražírny a bylo tak nastartováno další období kvalitativních proměn nejen obsahu ale formy v inovovaných obalech - od malých závěsných samopodavačů, po velká, vakuovaná balení ve vaničkách pro gastropodniky. V roce 1999 firma měla zastoupení již po celé republice. Byly zřízeny dva mezisklady v Praze a Teplicích, obchodní oddělení v Praze. Výrobky byly přijaty do obchodní sítě TESCO ČR a TESCO SR, Carrefour a ve zbylých obchodních řetězcích.

 

V roce 2000 začíná expedice do Slovenské republiky prostřednictvím výhradního dovozce Zenit Slovakia s.r.o. Bratislava. Počet pracovníků vzrostl na 70. Posíleno bylo zejména stále důležitější obchodní oddělení - kde dnes pracuje 5 obchodních zástupců. V září 2000 firma vybudovala nový provoz ve Smržicích, kde se soustřeďuje výroba pražených arašídů, mandlí, pistácií, kešu a směsí.Po povodních v loňském roce muselo být vybudováno nové obchodní a skladovací oddělení v Praze.

 

„Kategorie oříšků v jakékoliv podobě (naturální, slané, pražené, blanšírované ap.) jsou stále ještě poznamenány velkou sezónností,“ říká Ing. Kremlová. „I kdyý se snažíme sezonní špičky rozložit a spolu s obchodníky naučit spotřebitele konzumovat oříšky v průběhu celého roku, platí tu, že „zvyk je železná košile“. Před vánočním obdobím, kdy odbyt vrcholí, se tak i počet zaměstnanců ve výrobě zvyšuje až na 90.

 

Alika se nyní zaměřuje na rozšiřování programu slaných pražených oříšků v nejrůznější gramáži a ještě pestřejším balení. Výroba se dále diverzifikuje a k pražení arašídů přibývá v ještě větší míře pražení pistácií, mandlí, kešu a makadamových oříšků. V Čelechovicích na Hané, kde se nachází správní budova, je dnes jen provoz výroby pistácií a balírna nepražených oříšků. A protože dosud hlavní výrobní linky ve Smržicích po třiech letech provozu už také nestačí, zahájila Alika a.s., výstavbu nového závodu v Čelčicích u Prostějova. Během letošního září zde zprovozní první část - logistiku a novou část výrobních linek, a během roku 2004 sem přestěhuje veškeré výrobní aktivity. Ke změnám došlo i v zahraničí. Na Slovensku zmizela zastupující firma a vznikla vlastní pobočka ALIKA Slovakia v Trenčíně. Od ledna letošního roku byla zahájena expanze do Polska prostřednictvím dceřiné společnosti ALIKA Polska. Obě pobočky jsou pouze distribučními středisky. Systém řízení kvality společnosti ALIKA byl certifikován podle normy ISO 9002:1994 a systém dodržování HACCP britskou společností CMI v roce 2002.

 

Permanentní inovace

K vlastním výrobkovým řadám nám ing. Kremlová prozradila, že vedle starší řady „Suché plody“, která obsahuje výrobky naturální i blanšírovaná - lísková jádra, mandle, pistácie, kešu a rozinky - určené ke zdravé výživě, bude postupně od poloviny letošního roku nahrazena a zaváděna nová řada s jednoznačným a zdůrazněným akcentem zdravé výživy, „kde bude kladen větší důraz na jakost než na cenu“. Tato rada bude pouze doplňková, proto se má lišit vyšší kvalitou i za podmínek z možné počáteční menší prodejnosti.

 

Oblíbená rada ArRashid, s charakteristickou postavičkou kouzelného džina Ar Rashída, představuje pražené ochucené ořechy s dražšími odrůdami oříšků a patří k velmi dobře prodejnému zboží. Právě nyní, od začátku března 2003, je doplněna na trhu řadou vanAlmerk. Tato řada je určena jako cenově výhodná, zejména pro diskontní prodejny. Jako první jsou uvedeny výrobky Mandle solené 60g, Mandle uzené 60g a Kešu solené 60g. Tato řada postupně zařadí všechny typy zhruba patnácti výrobků současné nabídky. Ne všechny zákazníky ovšem oslovuje špičková kvalita za vyšší cenu. V nabídce diskontní řady máme například nejoblíbenější modromodré arašídy 100g a 500g arašídy. Kromě pochutin slaných a kořeněných se ALIKA hodlá zapojit do trhu oříšků upravených do sladkých chutí. Tyto nové výrobky by se měly objevit na trhu v průběhu léta.

 

K významné produkci patří výroba privátních značek, kterých ALIKA pro obchodní řetězce v ČR vyrábí v současnosti 14.(!)

 

Ráda bych se pochlubila i našimi aktivitami, zejména v sociální oblasti. Finanční a materiální pomoc směřuje dětem v Dětském domově v Plumlově, mentálně postiženým dětem v Ústavu sociální péče ve Víceměřicích a dětem na ZŠ v Čelechovicích na Hané. V regionu kromě toho sponzorujeme jezdecký a cyklistický sport.

 

Prosperita naší firmy je dána i tím, jak jsou obchodníci i koncoví spotřebitelé o našich výrobcích informováni. Jedná se o pravidelnou reklamu v odborných časopisech, 2 x televizní reklamu na podporu značky ArRashid v televizi PRIMA, účast na zahraničních veletrzích a výstavách ve spolupráci s agenturou na podporu exportu CzechTrade, ochutnávky na prodejních jednotkách a samozřejmě, že s uváděním nových výrobkových řad chystáme celou řadu obdobných PR aktivit i s řadou překvapení pro spotřebitele.

Přílohy

↑ nahoru